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1985 Ford Sierra Cosworth Group N Rally Car 743万円

1985 Ford Sierra Cosworth Group N Rally Car

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Sold for (£): 40,660

When Stuart Turner was appointed head of Ford Motorsport in Europe in 1983 he quickly came to the conclusion that the company was no longer competitive in motorsport. Walter Hayes, having instigated the Cosworth DFV engine and Fords assault on Le Mans with the GT40, was still the driving force at Ford. Not surprisingly Hayes was enthusiastic about Turner’s plans to produce a turbocharged Cosworth 2.0 litre engine that would power a Ford saloon in motorsport. Cosworth already had a cylinder head design that fitted the bill which used the Ford T88 Pinto block. So they agreed to produce the 2.0litre turbo engine, but only if Ford signed-off a production run of 15,000 units. The introduction of the Sierra in 1982 required a marketing boost so it was allocated to become the platform for Ford’s new competition aspirations. It was rear wheel drive, it had good aerodynamics, albeit being prone to lift at high speeds and it was available as a three door. The new body kit and rear spoiler would sort out the lift issues. But Ford still needed to build 5000 units for homologation; this was somewhat worrying when Turner’s initial approach to the dealer network came back with an estimate that suggested they could sell around 1500 units! The success eventual sales record is of course history. Ford went on to sell 5545 three-door cars including the RS500 and the Cosworth engine also found its way into nearly 30,000 Ford Sierra Saloons (Cosworth 3dr, Sapphire 2wd and 4wd).

The Sierra Cosworth comfortably exceeded Ford’s wishes and it went on to become one of the most successful Touring Car racers of all time, winning races all over the world. In rallying the Group A Sierra, on tarmac, was equal to all the four wheel drive opposition, particularly when Didier Auriol won the 1988 Corsica Rally outright.

Offered here is what must be the most successful GPN Sierra Cosworth in British rallying history. C234 HVM is a Ford ‘Works’ registration number , as ten of the early Sierra Cosworths were used to launch the car to the world’s press. These ex-press cars were then converted at Ford’s Competition Dept at Boreham. Seven of them were then assigned to the 1986 Securicor Sierra Challenge rally series. C234 HVM went to Ford dealer Peacocks to be driven by Chris Mellors, who took it to second overall in the Championship in 1986. This car then had many category wins between 1986 and 1988. It took part in The Lombard RAC Rally in 1987 and 1988, driven by Gwyndaf Evans. In 1988 he went on to win the Shell Oils British Rally Championship (GPN). It also contested the 1987 Manx International Rally driven by Bertie Fisher.

This important piece of the British ‘Eighties’ GPN rallying scene is ‘on the button’ and beautifully finished in its 1988 Ulster Rally livery. Recently, renowned rally preparers BGMsport, have engineered and checked over the Sierra and report that all the compressions are correct and that the car is ‘rally ready’ with an impressive 291bhp on tap. The buyer would however be well advised to make sure that all the safety equipment, even though it is ‘in date’, still meets current MSA and FIA regulations. There is a very comprehensive history file containing important period documents and logbooks.

 

スチュアートターナーは1983年にヨーロッパでフォードモータースポーツの頭に任命されたとき、彼はすぐに会社はもはやモータースポーツにおける競争力のある結論に至りました。コスワースDFVエンジンとGT40とのルマンにフォーズ攻撃を扇動したウォルター·ヘイズは、フォードではまだ原動力だった。驚くことではないヘイズはモータースポーツにおけるフォードサルーンに電力を供給するだろうターボチャージャーコスワース2.0リットルエンジンを生産するターナーの計画に熱心だった。コスワースは、すでにフォードT88ピントブロックを使用法案を装着しシリンダーヘッドのデザインを持っていた。そこで、彼らは2.0litreターボエンジンを生産することで合意したが、フォードは、署名されたオフ場合にのみ、15000台の生産実行を。それはフォードの新しい競争の願望のためのプラットフォームになるために割り当てられていたので、1982年にシエラの導入は、マーケティングのブーストを必要とした。それは、高速で持ち上げる傾向があるにもかかわらず、優れた空力性能を持っていた、3ドアとして使用可能であり、後輪駆動であった。新しいボディキットとリアスポイラーは、リフトの問題を整理します。しかし、フォードはまだホモロゲ用5000単位を構築するために必要。ディーラーネットワークへターナーの最初のアプローチは、彼らが1500台を中心に販売する可能性が示唆され見積もりで戻ってきたとき、これはやや心配だった!成功最終的な販売記録はもちろんの歴史である。フォードはまた、約30,000フォードシエラサルーン(コスワースの3DR、サファイア2WDと4WD)にその方法を発見したRS500とコスワースエンジンを含む5545 3ドア車を販売するようになった。

シエラコスワースは、快適にフォードの願いを超えて、それが世界中のレースに勝利、すべての時間の中で最も成功したツーリングカーレーサーの1になるために行った。グループAシエラを結集して、駐機場で、ディディエ·オリオールがあからさま1988コルシカラリーに勝った場合は特に、すべての4輪駆動の反対に等しかった。

ここで提供英国のラリーの歴史の中で最も成功したGPNシエラコスワースでなければならないものです。 C234 HVMは、初期のシエラCosworthsの10は、世界のマスコミに車を起動するために使用されたように、フォードの作品「登録番号です。これらの元記者の車はその後BorehamでフォードのコンテストDEPTで変換した。それらのセブンは、その後1986セキュリシエラチャレンジラリーシリーズに割り当てられていた。 C234 HVMはその後1986年に選手権で総合2にこの車をそれを取ったそれは、1987年と1988年にロンバードRACラリーに参加した1986年の間と1988年、多くのカテゴリーが勝っていたクリスMellorsによって駆動されるようにフォードのディーラー孔雀、に行ってきました、グウィンダフ·エバンスによって駆動。 1988年にはシェル油英国ラリー選手権(GPN)を獲得した。また、バーティ·フィッシャーによって駆動1987マンクスインターナショナルラリーを争った。

英国の「八十年代」GPNラリーシーンのこの重要な部分は、「ボタン」で、美しく、その1988アルスター·ラリーのカラーリングに仕上がっています。最近では、有名なラリーはBGMsportは作成者、設計とシエラの上にチェックし、すべての圧縮が正しいことを報告し、車は「準備ができラリー」はタップ上の印象的な291bhpであることをしている。買い手は、しかしよく、それが「日付で」であっても、そのすべての安全装置を確認するために助言されるだろう、まだ現在のMSAとFIAの規則を満たしています。重要な期間文書とログブックを含む非常に包括的な履歴ファイルがあります。

http://www.silverstoneauctions.com/1985-ford-sierra-cosworth-group-n-rally-car

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