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1973 BMW 3.0 CSL BATMOBILE

公開日: : BMW ,

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US$ 275,000 – 350,000
JPY 33 million – 41 million

1973 BMW 3.0 CSLバットモービル
カルマンによって自動車の車体

シャーシナンバー 2275449
エンジンナンバ- 2275449
3,153cc SOHC直列6気筒エンジン
ボッシュ燃料噴射
5,600rpmで206bhp
4速マニュアルトランスミッション
4輪独立サスペンション
4輪ディスクブレーキ
* BMWの伝説的なホモロゲーション特別の偉大な例
著名な所有権の歴史を持つ*低燃費の例
工場ポラリスシルバー*マッチングナンバーのCSL
*望ましいと高コレクターBMW
* BMWクラシック証明書で提供
BMW 3.0 CSL

唯一のヨーロッパ式2選手権にドイツのメーカーのパワージャン=ピエール・ジャリエをしなかったために1970年代初頭には、BMWのための画期的な年だった、それはまた、現代の最も象徴的なレース「サルーン」のいずれかを使用して、ヨーロッパツーリングカー選手権を獲得。 「バットモービル」として一般に知られている3.0 CSL。

BMWは2500年と2800年のサロンの立ち上げに1968年にその限界トッピングモデルのための6気筒パワーに戻っていました。後者の走行装置は、既存の、4気筒2000C / CSと共通で、より持っていたのにまた新しい、3.0 CSLの前身、2800CSクーペでした。 1971年に同様のスタイルの3.0リットルCSの導入はそれで4輪ベンチレーテッドディスクブレーキを含む多くの改良をもたらし、タップ上の180bhpとモデルは約毎時130マイルのためによかったです。レースのために軽量の3.0 CSLもありました。

関係のより「ミルの実行」(CSとCSI)3.0 CSL(クーペスポーツLeicht)から視覚的に区別できないその最高の状態で創造的なホモロゲました。 BMWのエンジニアグループ2レースのクラス規則の狭窄枠組みを満たすために、特別なホモロゲーション ”マーケティング部門の要件を解決するには、限られた生産工程を開発することでした」。トリムを除去することにより、本体・シェルの薄いスチールを使用。ドア、ボンネットとトランクリッド用アルミニウム合金。確かに「Leicht ‘ – とパースペックスサイドウィンドウのために、体重の貴重な300ポンド(136kgs)が保存されました。

分数オーバー退屈(オーバー3リッタークラスで競争することを可能にする)(3,003cc)エンジン3.0 CSLで最初に公認道路の使用のために206bhpと来て、トラックの優に超える300馬力。 1973年にエンジンのストロークは、(公称3.2リットル)を3,153ccする能力を増額、増加し、以降シーズン半ばからレーシングCSLSはフロントチンスポイラーから成り、シュトゥットガルト大学で開発された、いわゆる「バットモービル」空力パッケージを、使用しました、大型のリアウィング、および他の様々なデバイス。ドイツの道路使用のための違法、翼は、購入後の最終的なインストール用のブートに残されました。

したがってBatmobilesが以前にすべて征服のフォードカプリRS2600sを倒すことができた装備。 Toine Hezemans 3.0 CSLの車輪でBMWのための1973ヨーロッパツーリングカー選手権を捕獲し、ディーターQuesterでその年のル・マンでクラス優勝に1を共同で行ないました。フォードは1974年に戻ってバウンスが、1975年以降、BMW「Batmobiles」は5つの連続したヨーロッパツーリングカー選手権、成功の非常に前例のないランを獲得しました。
OFFERED自動車

それが今日現れると同じように – 1973年の11月に、ミュンヘンベースのバイエルンMOTORENヴェルケ(BMW)工場で完成し、このまれな、ホモロゲーションスペシャルCSLは黒内装の上ポラリスシルバーで仕上げました。 BMWクラシック証明書は、この車のために発行されたによると、新しいバットモービルは、欧州仕様に作られた、それはバニューのパリの郊外にBMWの代理店を通じて販売された公式の輸入BMWインポートSAを介して、フランス市場に新たな配信しました。車はその後、その後すぐにモナコ、モンテカルロに移転していると考えられています。

銀CSLバットモービルは後に世界有数のコレクションドイツのの1の一部となった、そうでない場合。ここから、車はBMW愛好家ピーター・グリーソンに有名なドイツのコレクタ車ディーラーアクセルSchuetteで販売されていました。最近の会話では、氏グリーソンは、彼が今までに所有しているモデルの最高の駆動例として、このバットモービルを説明し、フロントスプリッター、リアウィングとフープのほか、窓ガラスは、すべての正しいマーキングで、オリジナルであることをコメント。

まだ場所でオリジナルの、一致する数字エンジンとギアボックスを使用すると、このバットモービルは本当に稀で、非常に望ましいBMWです。それでも黄色フランスヘッドライトを装備し、車は非常によく世話ず、決して変更またはレースをされているように見えます。これは、この時点で文書化することはできませんが、40,000未満キロメートルの走行距離計の読みは、実際には、本物の走行距離車であると考えられています。 BMWクラシック発行真正証明書を使用して提供される、象徴的な3.0 CSLのこの偉大な例は、Copperstate 1000ラリーの元気のドライブの準備ができています。

脚注
この車は1974というタイトルされていることに注意してください。

 

1973 BMW 3.0 CSL BATMOBILE
Coachwork by Karmann

Chassis no. 2275449
Engine no. 2275449

3,153cc SOHC Inline 6-Cylinder Engine
Bosch Fuel Injection
206bhp at 5,600rpm
4-Speed Manual Transmission
4-Wheel Independent Suspension
4-Wheel Disc Brakes*A Great example of BMW’s legendary homologation special
*Low-mileage example with prominent ownership history
*Matching-numbers CSL in factory Polaris Silver
*Desirable and highly-collectible BMW
*Offered with BMW Classic Certificate

THE BMW 3.0 CSL

The early 1970s were landmark years for BMW, for not only did the German manufacturer power Jean-Pierre Jarier to the European Formula 2 Championship, it also captured the European Touring Car Championship using one of the most iconic racing ‘saloons’ of modern times: the 3.0 CSL, known popularly as the ‘Batmobile’.

BMW had returned to six-cylinder power for its range-topping models in 1968 with the launch of the 2500 and 2800 saloons. Also new was the 3.0 CSL’s forerunner, the 2800CS Coupe, though the latter’s running gear had more in common with the existing, four-cylinder 2000C/CS. The introduction of the similarly styled 3.0-liter CS in 1971 brought with it numerous improvements, including four-wheel ventilated disc brakes, and with 180bhp on tap the model was good for around 130mph. For racing purposes there was also the lightweight 3.0 CSL.

Visually indistinguishable from its more ‘run of the mill’ relations (the CS and CSi) the 3.0 CSL (Coupe Sport Leicht) was creative homologation at its best. The BMW engineers’ solution to the marketing department’s requirements was to develop a limited production run ‘homologation special’ to meet the constrictive framework of the Group 2 racing class regulations. By removing the trim; using thinner steel for the main body-shell; aluminum alloy for the doors, bonnet and boot lid; and Perspex for the side windows, a valuable 300lbs (136kgs) in weight was saved – ‘Leicht’ indeed.

Homologated initially with a fractionally over-bored (3,003cc) engine (enabling it to compete in the over 3-litre class) the 3.0 CSL came with 206bhp for road use and well over 300 horsepower for the track. In 1973 the engine’s stroke was increased, upping capacity to 3,153cc (nominally 3.2 liters) and from mid-season onwards the racing CSLs used the so-called ‘Batmobile’ aerodynamic package, developed at Stuttgart University, which consisted of a front chin spoiler, large rear wing, and other various devices. Illegal for road use in Germany, the wings were left in the boot for final installation after purchase.

Thus equipped the Batmobiles were able to defeat the previously all-conquering Ford Capri RS2600s. Toine Hezemans captured the 1973 European Touring Car Championship for BMW at the wheel of a 3.0 CSL and co-drove one to a class win at Le Mans that year with Dieter Quester. Ford bounced back in 1974 but from 1975 onwards the BMW ‘Batmobiles’ won five consecutive European Touring Car Championships, a quite unprecedented run of success.

THE MOTORCAR OFFERED

Completed at the Munich-based Bayerische Motoren Werke (BMW) plant in November of 1973, this rare, homologation-special CSL was finished in Polaris Silver over a black interior – just as it appears today. According to the BMW Classic Certificate issued for this car, the new Batmobile was made to European specifications, and delivered new to the French market through official importer BMW Import S.A., where it was sold through the BMW agency in the Parisian suburb of Bagneux. The car is then believed to have relocated to Monaco, Monte Carlo shortly thereafter.

The silver CSL Batmobile later became a part of one of Germany’s, if not the world’s finest collections. From here, the car was sold by renowned German collector car dealer Axel Schuette to BMW aficionado Peter Gleeson. In recent conversations, Mr. Gleeson describes this Batmobile as the best driving example of the model that he has ever owned, and comments that the front splitter, rear wing and hoop, as well as the window glass, is all original with the correct markings.

With the original, matching numbers engine and gearbox still in place, this Batmobile is really a rare and highly desirable BMW. Still equipped with the yellow French headlights, the car appears to have been very well cared for, and never modified or raced. The odometer reading of less than 40,000 kilometers are in fact believed to be the cars genuine mileage, although this cannot be documented at this point. Offered with a BMW Classic-issued authenticity certificate, this great example of the iconic 3.0 CSL is ready for spirited drives on rallies such as the Copperstate 1000.

Footnotes

  • Please note that this car is titled as a 1974.

 

https://www.bonhams.com/auctions/23132/lot/25/

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